Цікаві факти про людську поведінку

Цікаві факти про людську поведінкуЗа останні роки психологи, соціологи і нейрофізіологи отримали багато нових даних про людському поведінці. Іноді, звичайно, результати досліджень не дивують, але тепер вони підтверджені експериментально. Ми зібрали висновки ряду досліджень, в дужках – статті, де описуються самі експерименти. Звичайно, не всі люди поводяться саме так. Однак при взаємодії з іншими, загальні тенденції варто враховувати.

Мораль

  1. Люди схильні вчиняти аморальні вчинки або не виконувати чиєсь прохання про допомогу, якщо для цього не треба прикладати зусиль чи не доведеться відмовляти людині прямо.
  1. Однак, більше людей ведуть себе «як положено», якщо вони мають прийняти моральне рішення на виду у кого-то. У прямій прохання про допомогу, про пожертвування або про збір підписів відмовляють рідше. (“Why do people behave badly?”)
  1. У половині випадків люди обманюють, щоб отримати якийсь ресурс – від чогось матеріального до уваги, поваги чи більш високого статусу.
  1. Брехня вимагає великих ментальних зусиль. Людині одночасно доводиться утримувати в голові брехня – щоб її говорити, і правду – щоб її приховувати. В результаті він вимовляє більш прості речення і гірше справляється з завданнями на кмітливість. (“The evolution and psychology of self-deception”)
  1. Коли за людьми спостерігають, вони ведуть себе краще. Причому ілюзія спостереження працює теж. Досить було повісити фотографії очей в їдальні самообслуговування, щоб більша кількість людей стало прибирати за собою посуд. (“How the illusion of being observed can make you a better person”)
  1. При цьому поведінка впливає на мораль (так). Люди, солгавшие, обманувшие когось або вчинили інший аморальний вчинок, після цього по-іншому оцінюють, що є добре і що погано. (“The science of why we cheat”)
  1. Бажання здаватися моральними часто призводить не до морального поведінки, а до більш витонченим способам виправдання аморальних вчинків. (“I read Playboy for the articles: Justifying and rationalizing questionable preferences”)
  1. Моральні, благородні вчинки (навіть такі, як свідома купівля товарів, зроблених без шкоди для природи) нерідко діють як індульгенція. Після цього в конфліктних ситуаціях люди роблять менш морально – ніби вже виконали на цей день свою частку добрих справ. (“Behind the (leafy) curtain”)

Сприйняття людей

  1. Риси особистості незнайомої людини можуть досить точно визначатися по фотографії. Особливо, якщо на фотографії людина в природній позі і обстановці. При цьому простіше і точніше визначають риси особистості чоловіків. Зовнішність жінок більш схильна соціальним стандартам. (“Personalities traits could be accurately judged photo by”)
  1. Приваблива чесна зовнішність може легко ввести в оману. Люди схильні більше довіряти зовнішності, ніж щирості. Навіть професіонали вважали чесними лгущих людей з щирими манерами в 86% випадків. (“Looks can kill – you better judgement”)
  1. Зовнішність відіграє величезну роль навіть у голосуванні і виборі політиків. Виборці роблять висновок про компетентність політиків зрілості особи та фізичної привабливості. Зрозуміло, несвідомо. (“On the faceofit, voting’s superficial”)
  1. При цьому, риси особистості впливають на сприйняття зовнішньої привабливості. Після того, як люди дізнавалися негативну інформацію про тих, кого вважали красивими, їх думка змінювалося. (“Personality traits influence perceived attractiveness”)
  1. Ієрархія настільки важлива для людини, що її розуміння закладено з дитинства. Немовлята розуміють, що сильніші особини перемагають слабших, і висловлюють здивування, коли бачать протилежне. (“Babies understand that bigger beasts usually the top pecking order”)
  1. Більш успішних і багатих вважають більш розумними, мудрими і т. д., і навпаки. І часто люди схильні думати, що ті, хто домігся успіху, і ті, на чию долю випали страждання, заслуговували на це. («Недосконала випадковість», Млодинов)

Відносини з іншими

  1. Люди прагнуть принизити інших, коли не впевнені в собі. Випробовувані, яким сказали, що вони погано пройшли тест на IQ, висловлювали більше національних та релігійних упереджень, ніж ті, кому повідомили про високі результати.
  1. При цьому люди щиро впевнені, що їх негативну думку про інших щиро і не має ніякого зв’язку з їх понизившимся думкою про себе. Приниження інших допомагає відновленню самооцінки. (“The evolution and psychology of self-deception”)
  1. Не виключено, що допомога іншим людям пов’язана з опосередкованим особистим інтересом. Вчені називають це «непрямий взаємністю». Люди схильні допомагати тим, хто сам вважається «хорошим» людиною, допомагає іншим. Тому репутація хорошого людини – запорука майбутньої підтримки. (“Using mathematic stoidentify good guys”)
  1. Щасливішим не той, у кого багато грошей, а той, у кого більше, ніж у сусіда. Частково на цьому грунтується і незадоволеність великими грошима. Люди постійно порівнюють себе з сусідами. Розбагатівши, вони починають обертатися в нових колах, де у людей грошей ще більше, і підніматися над оточуючими нелегко. («У полоні наївною користі»)

Гнів і агресія

  1. Люди з високим рівнем тестостерону отримують насолоду від гніву інших. (“Hight estosterone people feel rewarded by others’ anger”)
  1. Гнів посилює в людях бажання володіння. Люди докладають більше зусиль до отримання об’єкта, який асоціюється у них з сердитими особами. Раніше це вважалося тільки властивістю позитивних емоцій. (“Anger makes people want things more”)
  1. Сердиті жінки сприймаються як чоловіки. Дуже сильні підсвідомі асоціації гніву з чоловіками і щастя з жінками. Настільки сильні, що можуть вплинути на визначення статі людини – звичайно, тільки при швидкому погляді. (“Are angry women more like men?”)
  1. Ложка цукру знижує агресію. Для придушення агресивних імпульсів потрібно самоконтроль, а самоконтроль вимагає енергії. Глюкоза постачає цю енергію в мозок. Люди, які пили лимонад з цукром, через кілька хвилин менш агресивно реагували на неспокійного незнайомця, ніж люди, які пили лимонад із замінником цукру. (“A spoonful of sugar helps the rage go down”)

Збір інформації та прийняття рішень

  1. Зазвичай люди шукають бажану інформацію і пропускають небажану. Звичайно, неможливо точно передбачити, де зустрінеш. При цьому, можна вибрати джерело, в якому швидше з’явиться інформація, яку людина готова сприйняти ті чи інші газети, авторів і т. д. (“Thehappinesshypothesis” byJonathanHeidt).
  1. Однак, люди можуть сприймати і небажану інформацію, якщо відчувають себе впевнено і спокійно. (“The evolution and psychology of self-deception”).
  1. Чим складніше рішення, яке необхідно прийняти, тим більше люди схильні залишати все, як є. (“Exploring status quobiasin human brain”).
  1. Якщо в магазині дуже великий вибір і люди не можуть одразу визначити, який з товарів краще — вони підуть без покупки. (“Consumers stop buying as number of options increases”).
  1. Коли люди відчувають, що не контролюють, що відбувається, вони схильні бачити неіснуючі закономірності в незв’язаних між собою картинках і вірити в теорії змови.
  1. Виходячи з цього, відсоток віруючих людей в країні достовірно передбачається за рівнем безпеки існування (охорона здоров’я, життєзабезпечення, можливість заробити на життя і т. д.) (“The evolution and psychology of self-deception”).
  1. Люди шкодують про швидко прийнятих рішеннях, навіть якщо результати їх влаштовують. При цьому важливо не фактичне час, відведений на рішення. Важливо, що відчуває людина, що часу було достатньо. (“Quick decisions createre gret”).
  1. Зате миття рук істотно знижує сумніви щодо правильності прийнятого рішення. (“Washing Away Postdecisional Dissonance”).

Дивацтва нашого мозку

  1. На поведінку людей впливають тілесні відчуття. Наприклад, є стійка асоціація між відчуттям важкості і «важливістю», «серйозністю», «вагомістю». Люди оцінювали людину як більш серйозного і стабільного, якщо його резюме подавалося у важкій папці, і навпаки.
  1. Точно так само, відчуття жорсткості і твердості робить людей негнучкими. Сидять на жорстких стільцях були непоступливі в переговорах.
  1. Відчуття шорсткої поверхні викликає в людях відчуття складності у відносинах між людьми, а холод тісно пов’язаний з почуттям самотності. (Incidental haptic sensations influence social judgments and decisions).
  1. Адміністративні межі, позначені на картах, дають людям психологічне відчуття безпеки. Якщо природне лихо (шторм, лісові пожежі тощо) відбувається в іншому районі, а вже тим більше, в іншій країні, люди схильні менш серйозно до цього ставитися, навіть якщо район зовсім поруч. Тому при оголошенні про небезпеку краще говорити про безпосередній відстані до місця стихійного лиха. (“Borderbias: risk mapping and safety”).

Різне

  1. Прагнення до покупок і накопичення матеріальних благ — часто наслідок нещасливого дитинства. (“Consumeris man dits discontents”)
  1. Не всі ризики сприймаються однаково. Один і той же людина може безстрашно стрибати з парашутом, але боятися заперечити начальнику. Або дресирувати тигрів, але соромитися познайомитися з симпатичною жінкою. (“Notallriskis create dequal”).
  1. З віком здорові люди позитивніше трактують будь-які події. Можливо, тому що більш слабкої імунної системи літніх складніше справлятися з наслідками негативних емоцій.
  1. Примати краще засвоюють інформацію, якщо вона надходить від самки. Це, можливо, забезпечує еволюційна перевага, так як самці часто залишають групу, знаходячи інших партнерок, і забирають засвоєні навички, тоді як самки з дитинчатами залишаються. Самки становлять соціальне ядро групи, яке володіє більш високим соціальним статусом, ніж самці, а також великим обсягом знань про харчових ресурсах в районі проживання групи. («Домінантна самка — найкращий учитель»).
Поделиться в соц.сетях:

Напишіть відгук

Ваша пошт@ не публікуватиметься.